El número 69 de la revista Caràcters dedica les pàgines centrals al poeta, novel·lista, columnista, crític i escarotador cultural en infinitat de fronts que és Sebastià Alzamora. He tingut l'honor d'aportar-hi el meu punt de vista pel que fa a la seua poesia. El poeta Alzamora és desbordant; jo només he volgut demostrar-li, amb aquestes línies, la meua admiració.
Sebastià Alzamora és el poeta català viu més despietat que conec. Excloent de l’afirmació, conscientment categòrica, el primer llibre publicat, Rafel (1994), no per insignificant —en absolut!—, sinó perquè, amb només vint-i-dos anys, el de Llucmajor encara hi era un poeta en construcció que preferia l’efecte de la commoció poètica des de la mesura i la tensió d’una suposada sinceritat reflexiva més que no el colp de puny a l’estómac que propinen molts dels versos dels, fins ara, tres últims llibres.
L’apoteosi del cercle (1997), el seu segon títol, manté encara aquell to mesurat del llibre anterior —mesura, no en el sentit numèric, sinó en el de contenció, equilibri, o moderació—. Però, amb el canvi de mil·lenni, Alzamora i els seus versos, i diria que tota la seua literatura, experimenten un terrabastall magnífic, un canvi de rumb pertorbador, que imagine que degué desconcertar a aquella part de lectors que s’hagueren acostumat al to de reflexió equilibrada i serena dels primers llibres.
Sebastià Alzamora és el poeta català viu més despietat que conec. Excloent de l’afirmació, conscientment categòrica, el primer llibre publicat, Rafel (1994), no per insignificant —en absolut!—, sinó perquè, amb només vint-i-dos anys, el de Llucmajor encara hi era un poeta en construcció que preferia l’efecte de la commoció poètica des de la mesura i la tensió d’una suposada sinceritat reflexiva més que no el colp de puny a l’estómac que propinen molts dels versos dels, fins ara, tres últims llibres.
L’apoteosi del cercle (1997), el seu segon títol, manté encara aquell to mesurat del llibre anterior —mesura, no en el sentit numèric, sinó en el de contenció, equilibri, o moderació—. Però, amb el canvi de mil·lenni, Alzamora i els seus versos, i diria que tota la seua literatura, experimenten un terrabastall magnífic, un canvi de rumb pertorbador, que imagine que degué desconcertar a aquella part de lectors que s’hagueren acostumat al to de reflexió equilibrada i serena dels primers llibres.
Des del meu punt de vista, una transformació apassionant. I què hi ha
d’extraordinari en els tres títols que vénen després de L’apoteosi del cercle? (és a dir, Mula morta, 2001), El
benestar, 2003; premi Jocs Florals de Barcelona), La part visible, 2009; premi Carles Riba 2008): crec que, en
general, i com a una de les fonts energètiques que els alimenta, la voluntat de
provocar. De provocar una resposta en els lectors; alguna cosa que vaja més
enllà de l’esgarrifança emotiva. De provocar nàusees, si l’autor vol; de deixar
cicatriu allà on incideixen, i de desintegrar fins a l’àtom qualsevol sospita
de discreció. Ens podem declarar més o menys alzamorians, però ningú que s’encare
als seus poemes podrà mantenir-se neutral, o indiferent.
Sebastià Alzamora ha esdevingut un provocador intel·ligent, brillant. Però
no per això ha renunciat a mesurar els versos. Perquè, això sí, els tres últims
títols de poesia han desestimat la mesura dels discrets, però no l’habilitat
formal a l’hora de construir un poema. Es pot dir, en forma de vers «dominam
llengües mortes, tot sembla feixuc»; o «que els facin una palla amb la mà
esquerra»; o fins i tot «Morir-se és com cagar: / està mal vist però tothom ho
fa»; «cansat de tot me’n vaig anar de putes»; «gallina vella diu que fa bon
caldo» (i a més a més, rimar «caldo» amb «Barakaldo» i sortir-se’n indemne); i
es pot cloure un llibre, bellíssim i amarg com la fel, que és La part visible, amb la sentència «Al
final, tot acaba en equilibri». Tot això es pot dir i, a més, es pot compondre
en perfectes decasíl·labs, sense deixar de banda l’art de l’ornament. Crec que
l’efecte sorneguer, la crítica ferotge contra un món podrit, la manca de pietat
amb tot, i especialment amb un mateix és molt més eficaç, més punyent quan els
exabruptes s’enuncien amb un premeditat —i cínic!— formalisme retòric.
També propicia aquest rigor formal una certa llunyania respecte de
l’artefacte, de l’obra poètica. Alzamora sap que una cosa no lleva l’altra. O s’aconsegueix
el distanciament imprescindible per a traure punta a la ironia i al sarcasme amb
la invenció de personatges que l’autor hi fa servir com a recursos des dels
quals externalitzar els impactes emotius. Els atorga veu i protagonisme, però
també hi descarrega tota la tensió dramàtica. Una «mula» al llibre que la
inclou en el títol: Mula morta;
Roberto, en Jaume, Marta, a El benestar (el
llibre que provoca, per cert, més malestar
de tots); i un mico (amb la variant de mona, de simi, de moneia...) i un
caribú, enraonant de desamors i dels verins que se’n deriven. Fins fa poc no
sabia quin animal era el caribú. Ho he buscat i és un mamífer semblant al ren,
característic per la gran cornamenta que posseeix. No per disposar ara d’aquestes
dades no gens casuals puc deixar d’establir un paral·lelisme necessari, tot i
la palesa irreverència, amb el Llibre
d’amic e amat de Ramon Llull. Potser per això encapçalen el llibre unes
paraules del beat.
Dintre de la mateixa envestida de provocacions fructíferes, l’any 2002
havia publicat Sebastià aquell article ja famós dedicat a qüestionar les
excel·lències poètiques de Carner, fins aleshores inqüestionables. Hi ha
fragments molt més xocants, però m’agrada molt aquest: «Quan em disposo
a llegir un llibre de poesia m’anima l’esperança d’immergir-me en l’obra d’un
creador, no en la d’un filòleg que versifiqui amb el pit estret i la boca
petita.» («Josep Carner, el Príncep a la
picota». Avui, març de 2002). Allò va
crear un escarot sense precedents en el món literari i periodístic català, i va
desembocar en la publicació, l’any 2004, d’Imparables.
Una antologia, en la qual, sense cap mena de dubte, Alzamora fou un
dels membres destacats i més actius. Allà, els responsables de la publicació en
deien que «La puixança del component ètic, llavors, funciona com una reacció
contra un món deformat i brutal on la violència de les relacions socials obliga
l’individu a emprendre un camí cap a la solitud». Jo diria, a més a més, que
Sebastià Alzamora ha sabut convertir en material instigador de la seua poesia
aquella brutalitat, i n’ha eixit reforçat, perquè ha aconseguit transformar en
marca distintiva la seua reacció de ràbia, d’irreverència absoluta cap aquell
món individual, col·lectiu, exterior i interior, contra el qual el poeta, unes
vegades, escup versos; i unes altres en fa mofa, ironitza, i tampoc no
dissimula, quan cal, alguna fiblada de tendresa. Però no demostra ni un bri de
compassió. Ni cap als altres ni cap aquella veu que, segons tots els indicis,
endevinem que és la del poeta: «tanca els ulls, pensa en algú que t’agradi, / i
riu-te’n, mico, del mort i qui el vetlla.» Cap misericòrdia, si no fóra que no
hi ha poesia que no haja de transitar, per a manifestar-se, el cor.
Maria Josep, crec que ni amb la millor Canon haguessis fet una foto més exacte del senyor Alzamora. Ell és únic. Eduard
ResponEliminaTu ja saps que, de Sebastians Alzamora, n'hi ha múltiples i diversos, però tots tenen en comú l'agudesa mental, la mala bava, la riquesa verbal i una actitud del tot irreverent davant de l'existència. Jo només hi parle, a l'article, de la seua personalitat poètica (un tastet només), però Alzamora és una de les ments brillants, i potser més incòmoda, que existeixen avui en dia en les lletres catalanes. Esperem que ens continue enriquint l'existència durant molt i molt de temps.
EliminaGràcies per les teues paraules sempre, amic Eduard.